Basel, Switzerland

06:00:00

As salam,

Ini entry lapuk sebenarnya, saja peram lama-lama. Naik lemau dah nak bercerita sebab dah almost lupa kronologi dia. heh!



First week sampai Germany, aku dan stranger decide untuk travel ke Swiss. Orang kata Swiss and Germany ni macam Singapore and Malaysia. Ye je.. Let check it out. Aku beria search event apa yang boleh aku visit kalau datang Basel. Acah-acah planning je. Memandangkan ex-housemate aku study kat Basel, so aku just tanya apa yang best kat sana. Seingat aku, kiteorang pergi hari Sabtu. So have some activities there. Perfect! Tak de la rasa berjalan kosong.

Special in Basel ni, hurm thinking a moment. I guess have nice view. Really nice view, udara segar and good accessibility. Dari sudut transportation aku really recommended untuk korang ambil pengalaman guna tram dia.

Naik train dari area aku lebih kurang 30min, tapi rasa macam sekejap je dah sampai main station Basel Badischer Bahnhof, Basel, Switzerland. Then kiteorang ambil peta as rujukan takut sesat, first time sampai kan. hehe Kiteorang purchased tram ticket for one day and travel around Basel. Ada banyak types of ticket, lama kiteorang stuck kat machine tu. Nak decide nak beli which one. We are lucky , one guys from Japan help us since kiteorang pun tak tukar duit Swiss. Dia tolong purchase ticket guna Swiss card (hanya penduduk Swiss boleh apply) then, we all pay with euro. Euro tak boleh guna untuk beli ticket, syiling euro tak de nilai in Swiss cuma Euro note diaorang received tapi only in supermarket. Kalau visit Swiss better tukar duit dulu.


Marktplatz, Basel, Switzerland

Marktplatz ni macam pekan kecil Basel, banyak kedai and every Saturday morning akan ada morning market. Jual barangan local, homemade and fresh item dari ladang. Kalau nak tengok cheese yang pelik-pelik boleh visit sini. Honestly tak berapa minat untuk food review sebab aku tak boleh tahan bau masam cheese and daging salai dia. Paling best, kau dapat tengok fresh flower yang bewarna warni. Geram gila, cantik sangat. Kalau travel dengan husband mau aku merengek suo shuben belanja bunga. Haha. Poyo!



Flea Market,Peterplatz

Flea Market Swiss ni sebenarnya macam bazar karat or downtown di Malaysia, cuma mereka beroperasi waktu pagi dan barangan yang dijual honestly nampak baru especially baju. In case nak cari handphone secondhand, basikal , accessories and macam-macam lagi. Masa ni, aku cuma rasa nak kenal tempat so tak interest untuk shopping, walaupun aku hampir terbeli cardigan dengan harga 2 euro. Ramai gila orang dan mostly mereka bawa haiwan peliharaan mereka bersama, so kena hati-hati masa berjalan always alert dengan persekitaran. Location market ni agak tersorok tapi clue dia, just cari laluan ke Universitat Basel. Oh ye, flea market ni cuma ada setiap Sabtu pagi.

Gambar ikhsan : Basel Culture Unlimited

Dari Flea Market ni, kiteorang jalan cari mercu tanda Basel. Selain daripada church ada lagi satu mercu tanda yang historical. Kiteorang tak visit church sebab kiteorang gunakan masa dengan sebaiknya explore Basel dengan tram. Rugilah kalau tak naik, 9 euro kot. So kiteorang jejak sampai hujung Basel. Cuma 5 minit berjalan kaki dari Flea Market ke Gate of Spalen. Masa ni, stranger ada cerita sikit sejarah tentang Gate of Spalen tapi aku rasa macam blur and angin lalu je masa dia cakap, lebih pada mengagumi keindahan sekitar Swiss. Hikhik.


Gate of Spalen


Masa ni terbayang english movie yang penah aku tengok. Loser gila, bila cuma ingat Puss In Boot. Heh! Mira Mira.. Then kiteorang redah je jalan entah mana-mana di tengah kota Basel. Bangunan lama tapi masih terjaga. Aku dengan stranger ni, memang jalan sorang ke utara sorang ke selatan sebab kiteorang punya view and perception tentang tempat tu sangat berbeza. Aku tengah kagum tengok bangunan, dia dah jalan depan. Dia berhenti kagum, aku pulak tinggal dia. 

  
Bakery yang menggugat iman.
 Kalau travel ke Swiss aku suggest korang tapau makanan sebab it quite expensive. I guess 2x ganda dari harga di Germany. Macam berpuasa aku masa ni, last breakfast kat Germany then get dinner pun di Germany. Sepanjang kat Swiss, aku makan cokelat and cup of coffee. Tapi alhamdulillah tak terasa lapar sangat, mungkin sebab excited dengan journey.

Next, kiteorang naik train entah mana-mana. Maaf la aku tak boleh nak ingat nama semua tempat. Sebab aku pun explore Basel ni main redah je, advantage untuk kiteorang sebab beli tram ticket yang valid untuk naik mana-mana tram. I guess lebih dari 10 jenis tram dari 5 region. So aku merasa naik 5 jenis tram dari laluan yang berbeza. Dari lalu bandar, pekan, ladang, perumahan and perkampungan. Stay dalam tram je and lihat luar. Suasana tenang and agak sejuk sebab gerimis. Silence moment antara aku dengan stranger. 

Basel ni kaya dengan muzium, kalau kau jenis historical person boleh la visit muzium mereka. Ada lebih dari 15 buah muzium di sekitar Basel. Dari muzium architecture sampai la transportation. Memandangkan aku student logistik, so interest aku haruslah lebih pada transporatation.


City of Basel, area ni korang boleh jumpa cinema and auditorium.

Before fly Germany, kat Malaysia masa tu tengah hangat dengan movie Train to Busan. Kebetulan masa aku meredah mencari muzium logistic aku jumpa railway ala-ala Train to Busan. Excited gila! Persekitaran memang sunyi, kalau aku jerit stranger je dengar. Macam pekan mati ala zombie. Actually muzium logistic ni terletak di kawasan pelabuhan, ada intermodal connection. Duduk Pasir Gudang bertahun pun tak berpeluang jejak rail station and pelabuhan yang open macam ni. Yang aku ingat conversation aku dengan stranger masa ni, 'Weih hanya budak logistics je tau apa feel dia bila dapat visit museum penuh kapal, dapat tengok rail station dapat tengok Rhenus logistics, dapat jalan area port. Heaven weih. Logistics sangat!'





 End of stories, kalau visit Basel ambil peluang jalan di persisiran sungai dia. Ada sejarah tentang sungai ni, tapi aku tak kaji. Aku prefer menikmati apa yang depan mata dari melihat dari sudut historical. Kagum sangat dengan keindahan sungai dia, cantik sangat, air jernih. Gambar yang aku ambil agak gloomy sebab cuaca masa tu agak mendung and hujan. Nice trip to Basel!


Some of tips, actually same tips yang aku share di facebook. hehe

1. Using google maps, dapatkan cara nak access this country. Macam kalau dari train station, perlu naik ape ke destinasi seterusnya. 
2. Make sure ada small notes (duit kertas). Paling besar €20. Sebab semua tiket perlu beli di machine. So machine hanya accept coin and notes €5,€10. Their shopping mall or shop can accept euro but not preferrable.
3. Please bring rain coat, umbrella, jacket, mini sejadah, wet tissue, mineral water, candy
4. Kalau korang plan nak stay lama sikit better bawa lunch pack. 
5. Please tukar duit di money changer, keluar Badhof Station ada money changer. Sebab, tiket for tramp and bus only can pay swiss money.
6. Sampai je train station di swiss terus ambil maps tramp and maps. Since aku tak boleh access internet. Maps sangat berguna.. Tapi ia tak berguna kalau kau buta maps macam aku. 😂 another way kau download maps offline siap2.
7. Pen and kertas
8. Kalau korang nak bertanya orang, it much better kalau diffrent gender yang communicate. Macam penjual roti perempuan, kau suruh kawan lelaki kau yang tanya. Vice versa



Wassalam.

You Might Also Like

0 readers

thanks sweetheart

Subscribe