Roaming and online banking!

17:35:00

As salam

Kenangan harga tiket yang jauh lebih murah. hehe
Hi guys, kalau korang traveling mesti nak guna data or make phone call. Tapi orang macam aku yang single dan terarah kepada workaholics ni lebih mementingkan daily task and responsibility. Nobody cares. *ayatmintakenasepak . hahaha

Ok, since aku kat Germany ni banyak betul urusan online banking aku tergendala. Aku still ada commitment kat Malaysia, bayar taska anak, bayar bil suami, bayar rumah, bayar tu bayar ni. Once sampai Germany online banking tak boleh guna. Seminggu jugak aku nangis depan laptop. *ok kidding. I'm single ok lone ranger hahaaha.

Nak dijadikan cerita, aku memang tak beli tiket balik lagi , jangan tanya kenapa. Jawapannya, kalau ikut hati nak berkampung terus kat sini. Cari kerja, cari suami , cari diri yang dah lama hilang. Pheww... tapi atas tuntutan degree di Malaysia, aku kena balik dan before balik haruslah travelling dulu. Masalah timbul bila, aku ada online banking tapi tak boleh guna. Benda yang sama jadi masa aku sesat di Hannover, nak beli online ticket tapi security code (MSOS/TAC) still register number Malaysia.

So aku akan share beberapa tips untuk mengatasi masalah ni. Kira learn from the mistake la.

1. Jangan gelabah, tips ni aku belajar dari stranger dalam diam. Muka tenang tapi keep work on something. hahaha
2. Korang boleh tukar phone number (international) yang baru dengan bank, replacing phone number malaysia. Tapi terlalu banyak procedure, dan ambil masa almost one week. Aku dah buat just, tak pasti kenapa still tak berfungsi, mean aku still tak dapat SMS for security code. * Registration untuk TAC dan MSOS berbeza
3. Activate roaming international number Malaysia korang. Tips ni paling aku suggest, since aku dah cuba but depends on line provider yang korang guna. Macam aku guna Umobile, just call customer service cakap nak activate roaming call. That all, tapi please guys check rate call, sms and internet. Karang tak memasal balik Malaysia bil mencanak. Now number Malaysia kau dah ada coverage, boleh received sms. Yeay! Shopping online la lepas ni. *On number ni bila perlu je k.

UMobile : http://www.u.com.my/plans/roaming-idd ( Hotline +6018 388 1318)
Maybank : http://www.maybank2u.com.my/ ( +60378443696)

Itu tips bagi mereka yang mempunyai online banking dan perlu stay overseas untuk certain period less than one year. Tentang beli tiket flight, korang jangan tiru aku. Ini kesilapan besar yang aku belajar, dapatkan schedule korang di overseas then rancanglah perjalanan anda. *baca dengan nada PLUS buat ucapan. 


Moga tips ini bermanfaat!

You Might Also Like

0 readers

Subscribe